Rudin: ”Min tag är 'Rudie'”

Hallå där, Tomas Rudin, socialdemokratiskt oppositionsborgarråd från Stockholm som i dag varit i Malmö för att måla på en av stadens öppna väggar. Öppna väggar finns inte i Stockholm på grund av stadens nolltoleranspolicy mot graffiti. Hur har det gått i dag? 

- Det har gått jättebra, det blev jättefint. Vi har gjort en målning baserat på min tag (graffitimålares artistnamn, red:s anm) som är ”Rudie”. Målningen är en parafras på ett verk av den kända graffitifkonstnären Seen från Bronx -82. Det var som att göra en coverlåt ungefär.

Hur valde du din tag?
- Den har jag utvecklat på en graffitiworkshop i en skola. Ungarna som deltog var superkoncentrerade. Det som slog mig var att alla barnen var väl medvetna om att de gjorde något som Stockholm stad förbjudit. Till vänster på svarta tavlan fanns kalligrafi som ju är tillåtet, och till höger fanns graffiti som är förbjudet. Det blev uppenbart att det handlar om censur. Jag jobbar därför för att avskaffa nolltoleransen och har gjort manifestationen idag för att visa på skillnad mellan Malmö och Stockholm.

 Läs hela artikeln på SVD

Här kan ni se resultatet:

 

0 kommentarer:

Post a Comment